zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Kansen creëren voor kinderen in tijden van corona

6 april 2020 | Eva Groslot

De scholen zijn dicht, voorlopig nog tot en met 28 april. Hoe moet dat nu met leren, nu juf of meester er niet bij is om de kinderen te begeleiden en ondersteunen? Niet alleen de kinderen, ook veel ouders hebben daar behoefte aan. Gelukkig is er op afstand veel te realiseren. De scholen van Stichting Surplus zijn direct in actie gekomen om ook in deze situatie goed onderwijs te kunnen bieden.  

Dit leidt tot allerlei creatieve oplossingen, grappige challenges en bijzondere contactmomenten met de kinderen.

Leerkrachten hebben voor de kinderen weektaken klaargezet waaraan zij kunnen werken op hun tablets en Chromebooks of in hun werkboeken. Contactmomenten zijn er via Google Hangout, Classroom of via Google chat. Even bijkletsen of chatten met juf of meester, vragen stellen over de dingen waar je echt niet uit komt, ook niet samen met je vader of moeder, en dan kun je weer verder.

Voor kleuters op De Kei in Hippolytushoef hebben de leerkrachten een Padlet gemaakt. Directeur Rogier van Dijk vertelt: “Dat is een digitaal prikbord waarop de kinderen kunnen laten zien wat ze zoal doen, via foto’s, verhaaltjes en filmpjes. Daar komen de leukste dingen op binnen.” Directeur Annika Bregman vertelt over de Zandhope in ’t Zand. “Leerkrachten vullen de weektaak naar eigen kwaliteit aan. Bijvoorbeeld door de kinderen een brief of filmpje te sturen of een vlog te maken van een spellingles.”

Robbert Smits, locatieleider op De Meertuin, merkt dat er creatieve ideeën ontstaan. “Leerkrachten maken instructiefilmpjes voor de kinderen of geven aanwijzingen via spraakberichtjes op Whatsapp. Sportservice stuurde leuke challenges die kinderen thuis kunnen doen.” Ook op De Zwerm in Sint Maarten gaan de leuke opdrachten gewoon door, maar dan online, vertelt directeur Marscha Lemckert-De Graaf: “De kinderen van groep 4/5/6 doen een project over insecten. De kinderen maken deze opdrachten en zetten de resultaten in Classroom. De leerkrachten van groep 8 hebben met hun leerlingen contact gehad over de musical. De rollen zijn verdeeld en de kinderen zijn begonnen met leren.”

Op de scholen worden kinderen van ouders in cruciale beroepen opgevangen. Daar proberen de aanwezige leerkrachten er ‘een leuke dag van te maken’, met een goede afwisseling van schoolwerk, buiten spelen, spelletjes doen en met elkaar eten. Deze onwerkelijke coronatijd brengt ook positieve ontwikkelingen, ervaren de directeuren. “Iedereen denkt mee, is bereid om te helpen, stelt zich flexibel op en schakelt snel. Leerkrachten maken ideeënmappen en delen die met elkaar. Alles om school zo goed, leerzaam en leuk mogelijk te maken voor de kinderen en waar mogelijk de ouders te ondersteunen. Ook voor hen is dit een lastige tijd. We maken er met elkaar het beste van.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’