zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Tuinbouw battle

21 februari 2020 | Eva Groslot

Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basisscholen de strijd aan met bloembollen. Hoe verzorg ik een bol zodat hij als tulp verkocht kan worden? Echter, je eenzijdige beeld van de tuinbouw wordt door dit project doorbroken. Er wordt gewerkt met de nieuwste technologieën en ook 'vakken' als economie en geschiedenis komen aan bod.

De teelt wordt door leerlingen van de basisscholen zelf verzorgd; in het klaslokaal van hun eigen basisschool. Op een Deense kar wordt een teeltopstelling gebouwd van twee lagen. Boven elke teeltlaag hangt led-verlichting die de tulpen belicht. Leerlingen verzorgen de teelt volgens het bijgeleverde teeltplan en kunnen de hulp inschakelen van een expert uit het bedrijfsleven. Deze expert geeft instructie én een inkijkje in de technologische aspecten van de agrarische sector. Leerlingen brengen eenmalig een bezoek aan een tulpenbedrijf. Leerlingen kunnen dagelijks een foto maken om de groei te volgen. De foto’s kunnen door de leerlingen verwerkt worden in een collage. De ‘battle’ eindigt als de teelt oogstrijp. Dit duurt ongeveer drie weken. De leerlingen maken dan tulpenbossen en verkopen ze. De opbrengst is voor de klas of voor een zelf te bepalen goed doel.

Uitdagend onderwijs via tuinbouw 2.0

Schooltuinprojecten op basisscholen laten, hoe goed bedoeld ook, slechts een beperkt en eenzijdig beeld van de tuinbouw zien. De Noord-Hollandse Tuinbouw Battle is als schooltuinproject 2.0. Een uitdagend en inspirerend techniekproject met een scherpe focus op de tuinbouw: leerlingen werken met hedendaagse technieken als led verlichting, fotocamera’s en een teeltprogramma met meet- en interventiemomenten in een moderne setting. De ondersteuning door experts uit het bedrijfsleven brengt ze dichtbij de werkelijkheid; het laat ze een optimaal beeld zien van de innovatieve tuinbouwsector. Tijdens dit project komen diverse vakken aan bod als geschiedenis, biologie, rekenen, economie en techniek.

 Een expert uit het bedrijfsleven begeleidt de leerlingen tijdens het verzorgen van de teelt. Hij brengt met de leerlingen ook een bezoek aan een teler. Een medewerker van de Rabobank geeft in de klas een Masterclass over ‘Omgaan met geld’.  

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’