zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Stage lopen in corona-tijd

27 mei 2020 | Eva Groslot

 

‘Mijn zelfvertrouwen heeft een boost gekregen’

Hoe kun je nou stagelopen in coronatijd? Dat doe je immers in een klas met kinderen. Als zij thuiszitten, valt je ‘oefenstof’ zomaar weg. Toch was er ook in de thuiswerkperiode voor stagiairs genoeg te doen bij de scholen van Stichting Surplus. Kiki Veldman en Femke de Lange vertellen over al het waardevols dat zij hebben geleerd, ook toen het allemaal net even anders liep.

 

Thuisonderwijs voor de kleuters

Kiki Veldman is tweedejaars student aan de iPabo in Alkmaar. Dit schooljaar loopt ze een dag per week stage op Surplusschool De Sluis in Anna Paulowna, eerst in groep 4, en vanaf februari bij de kleuters. In de thuiswerkperiode werd zij volop betrokken bij de voorbereidingen voor het thuisonderwijs op De Sluis. “Ik werd gevraagd om mee te denken over het aanbod voor de kleuters. Ik heb een activiteit voor ze bedacht en daarvan een filmpje gemaakt, en ik heb een vouwfilmpje gemaakt waarmee de kinderen thuis zelf aan de slag konden.” De leerkrachten hadden ook een Padlet gecreëerd voor de kinderen. “Daarop deelden de kinderen foto’s en filmpjes van het thuiswerken en zo kon ik contact met ze houden.” Kiki vond het fijn dat ze zo werd betrokken en mocht meedenken. “Daar heb ik veel van geleerd.” Nu de kinderen weer naar school komen, is haar stage weer zoals die hoort te zijn. “Heel leuk om de kinderen weer te zien.”

 

Werk al af

Femke de Lange is vierdejaarsstudent aan de Pabo, als zij-instromer volgt zij de deeltijdopleiding. “Ik doe mijn eindstage op De Meerkoet in Dirkshorn, vanaf januari twee dagen per week.” Toen de scholen tijdelijk dicht waren, was ze volop betrokken bij de organisatie van het thuisonderwijs. “De eerste maandag nadat de scholen waren gesloten, kwam het team bij elkaar om de aanpak te bespreken en ik mocht daar bij zijn. We hebben samen nagedacht over de invulling, over formats voor de onderbouw en de bovenbouw en de communicatie met ouders. Vervolgens zijn we direct aan de slag gegaan om dat uit te werken.” Dat was ‘heel gaaf’, vond Femke. “Ik mocht het werk voor groep 3/4 op me nemen en ben allemaal werkpakketjes gaan maken. Die avond kwam ik vol energie en helemaal hyper thuis, ik vond het zo gaaf om dit zo neer te mogen zetten.”

 

Een ‘toversom’

Zo lang de kinderen thuis werkten, maakte Femke de dagplanning voor maandag en dinsdag terwijl haar mentor dat voor de overige dagen deed. “Ik heb diverse filmpjes gemaakt met opdrachten en ben lekker creatief bezig geweest. Bijvoorbeeld een filmpje met een ‘toversom’ die altijd uitkwam op het getal 4, en een soort ‘speurtocht’ van filmpjes die aan elkaar gelinkt waren. Erg leuk en leerzaam, en het heeft mijn zelfvertrouwen als leerkracht echt een boost gegeven.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’