zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Wetenschap en techniek met kleuters

31 augustus 2020 | Eva Groslot

Hoe sterk is een dino?

"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we niet meer achterhalen, maar we kunnen wel meten hoe sterk wij zijn. Hoe zwaar kunnen wij tillen? En als we een takel of een hefboom gebruiken? Dat hebben we allemaal geprobeerd.” Dixie Visser, leerkracht op De Tweewegen vertelt over technieklessen met kleuters: zelf ontdekken!

Dixie Visser is specialist toekomstgericht onderwijs op basisschool De Tweewegen in Wieringerwaard. Zij werkt themagericht met haar kleuters en weet daarbij steeds elementen van wetenschap en techniek in te brengen: "Bij het thema over de wasmachine onderzochten we: hoe kan de wasmachine draaien? De kinderen hebben met een stroomdoos gewerkt. Toen het lampje ging branden, viel het kwartje: dus daarom brandt het lampje op de wasmachine. Met behulp van K’nex hebben ze ontdekt hoe het kan dat de trommel in de wasmachine draait.”

Op de foto zie je een fragment uit de les over glijden: wat glijdt sneller denk je?

Dixie geeft de volgende tips mee:

  • “Hou het onderwerp dicht bij huis, je kunt het ook hebben over lucht, water, drijven, vies en schoon of een hond. Zo kwamen de kinderen op het idee om een hondenpoepschepmachine te gaan bouwen.”
  • “Stel veel open vragen, ga niks invullen voor de kinderen.”
  • “Blijft een mandarijn drijven in het water? Laat de kinderen zelf nadenken voordat je al laat zien hoe iets werkt. Zo leren ze verder te kijken.”
  • “Gebruik materialen om het thema visueel te maken. Als het bijvoorbeeld over drijven en zinken gaat, gebruik dan niet alleen de voor de hand liggende materialen, maar experimenteer ook eens met verschillende soorten fruit. Drijft een banaan, een kiwi of een mango? Waarom denk je van wel/niet?”
  •  “Laat de kinderen proefjes doen zodat ze zelf kunnen onderzoeken en ontdekken.”
  • “Geef kinderen ruimte om zelf met ideeën te komen.”
  • “Rond het thema af met een werkstuk, dat maakt het tastbaar.”
  • “Maak plezier!”

Medewerkers van Surplus kunnen zich inschrijven voor de post-HBO-opleiding Toekomstgericht Onderwijs, een samenwerking met de iPabo. Onderzoekend en ontwerpend spelen, maken daarvan onderdeel uit.

Alle Surplusscholen hebben een fantastische map met technieklessen voor kleuters gekregen waaruit Surplusleerkrachten kunnen putten. Deze map is samengesteld door een ontwikkelgroep van kleuterleerkrachten in Noord-Holland. Map niet op school? Meer weten? Neem contact op met e.groslot@stichtingsurplus.nl

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’