zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Als duo kun je elkaar versterken

7 oktober 2020 | Eva Groslot

Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleuters en nu geven ze alweer een aantal jaren les aan groep 4 op De Mient in Nieuwe Niedorp. Als duo werken betekent ‘veel afstemmen’, ‘de ander in zijn waarde laten’ en ‘elkaars talenten benutten’, vinden de collega’s. “Wij zijn totaal verschillende persoonlijkheden, maar we kijken op dezelfde manier naar kinderen en denken hetzelfde over onderwijs”, vertellen de collega’s. Ze delen graag met ons hoe zij hun samenwerking invullen.

  • “We maken een planning per week, die zit in de map. Aan het einde van elke schooldag maken we een foto van het resultaat van die dag en die appen we naar elkaar.
     
  • Elke dag hebben we even contact om bij te praten, te delen wat er is gebeurd wat je niet kunt teruglezen in de map. Om goed samen te werken, moet je veel tijd steken in de communicatie.
     
  • Voor thema’s maken we een werkdocument voor de hele themaperiode, dan ligt al helemaal vast wat we wanneer gaan doen.
     
  • Waar nodig passen we onze plannen aan en stellen we bij. Soms lopen dingen nou eenmaal anders dan je had bedacht.
     
  • Regelmatig sparren we met elkaar, met een kop koffie erbij en de benen op tafel. Over de lesinhoud, over de kinderen, over onze aanpak en onze visie. Zo blijven we in ontwikkeling, houden we één lijn en komen we altijd weer tot oplossingen.
     
  • We kennen elkaars krachten en talenten en maken daar gebruik van. Zo is er een natuurlijke taakverdeling ontstaan, bijvoorbeeld ook in de oudergesprekken. Dat gaat inmiddels vanzelf.
     
  • Als we ergens onzeker over zijn, iets lastig vinden of even niet weten hoe we iets moeten oplossen, spreken we dat uit naar elkaar. Dan kunnen we samen op zoek naar een oplossing.
     
  • We nemen waar voor elkaar als dat nodig en mogelijk is. Als we ziek zijn, bellen we eerst elkaar voor vervanging voordat we onze directeur bellen. 
     
  • We vieren onze successen, dat geeft energie.” 

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’